despre autism, mama, Sunt Părinte

Fetele cu autism – mai puține? Sau mai puțin diagnosticate?

Oare fetița mea are autism? Răspunsul poate să nu fie atât de sigur și evident. Asta deoarece semnele autismului la fetițe și femei nu sunt la fel cu cele pe care le au băieții și bărbații. Și cel mai important este că deseori,  semnele autismului la fetițe sunt trecute cu vederea, mai ales dacă autismul este unul înalt-funcțional.

În autism raportul fete/băieți este 1 la 5

Andreea are 6 ani și încă nu are un diagnostic. Toți medicii care au văzut-o, și ei au fost mulți, s-au pomenit în dificultatea de a-I stabili un diagnostic precis. Astfel, autismul Andreei a fost confundat mult timp cu retard verbal.

”Andreea a avut întotdeauna un bun contact vizual”,afirmă mama fetiței, Tatiana Moga, ”pronunța multe cuvinte și numărul lor era mereu în creștere. Autodeservirea a fost mereu la nivel înalt, ea știe să se îmbrace, să meargă la baie, să mănînce și a deprins aceste abilități foarte ușor de mică. Mai mult decât atât, la 2 ani cunoștea deja alfabetul, variant română și engleză, știa să numere în aceste două limbi, numea culorile, animalele și imita toate sunetele de animale”.

Cu toate acestea, la 3 ani, la grădiniță mamei I s-a spus că Andreea ar fi cumva diferită de ceilalți.

”Eu o comparam cu fetița surorii mele și nu vedeam deosebiri, totuși am mers la neurologul de sector ca să facem un consult. Acolo am primit prima diagnoză de retard verbal (reținere în vorbire)”.

”O să luați niște Pantogam și o să se pornească fetița”, le-a spus medicul.

Dar tratamentul nu a dat efectul scontat. Au început crizele…

Ultimile cercetări în autism spun că fetele care au simptome evidente de autism, cum ar fi comportamente evidente autostimulatoare, dificultăți extreme de vorbire și limbă, dificultăți severe de comunicarea socială sau lacune cognitive semnificative, sunt de obicei observate la evaluare și diagnosticate la o vârstă fragedă. Dar fetele ale caror simptome sunt subtile sau ale caror nivel de inteligență le permite să mascheze simptomele, pot fi diagnosticate doar la vârsta pre-adolescenței sau adolescenței.

În general, se așteaptă ca fetele să fie mai liniștite și mai puțin asertive decât băieții. O fată care pare timidă și retrasă poate fi văzută ca acceptabilă, „feminină”, în timp ce un băiat cu aceleași comportamente este considerat a fi atipic. În mod similar, o fată care pare „aerată” și care nu este prezentă este deseori descrisă ca fiind „visătoare”, în timp ce un băiat cu comportamente similare poate atrage atenția negativă.

Dr Steve Edelson de la Institutul de Cercetare din SUA (ARI) presupune că camumflarea simptomelor ar putea fi unul din factorii raportului precar al fetelor cu autism în comparație cu băieții, care la momentul actual este de 5 la 1. Tot acesta ar putea fi și motivul din care persistă mitul conform căruia autismul la fete se întâlnește doar în forma lui severă.

Nu ezitați să faceți un screening

”După neurolog am început să-mi studiez fetița mai atent. Când o strigam pe nume, se întorcea, dar am realizat că eu o strigam întodeauna: Andreea, vino să-ți dau ceva. Evident că ea venea! Am citit despre asta și știu că nu este o formă adecvată de a-ți chema copilul, dar mulți părinți greșesc la capitolul acesta”, zâmbește trist Tatiana.

Pe la 4 ani crizele Andreei au devenit mai dese. Fetița făcea crize în magazine, la oficiul postal, în oricare loc aglomerat și nou.

Mama a decis să meargă încă odată la neurology, de data asta la unul de la Institutul Mamei și Copilului din Chișinău.

”Când neurologul a întrebat-o: Ai cercei? Și Andreea nu a răspuns, eu m-am gândit, uite asta nu am învățat-o. Și aceast gând a fost ca o căldare cu apă rece pentru mine. Abia atunci mi-am dat seama că fata mea într-adevăr este diferită”, ni se destăinuie Tatiana.

Neurologul i-a pus câteva întrebări, la care Andreea nu a răspuns, apoi i-a inclus o jucărie sonoră. Andreea imediat a reacționat la sunet și medicul a sus că probabil fata are autism și i-a prescris psihotrope.

Tratamentul a fost urmat cu rigurozitate, dar nu a dat nici un rezultat. Din contra, a avut efect invers. ”Crizele au devenit și mai dese. La grădiniță mă chemau deja în fiecare zi în jurul orelor 11.00 s-o iau. Au început să apară problem la serviciu din cauza absențelor mele dese”, afirmă mama Andreei.

Nici un singur simptom nu este suficient pentru a diagnostica autismul. Simptomele autismului, în plus, ar trebui să fie suficient de severe pentru a limita funcționarea zilnică a copilului. Cu alte cuvinte, dacă fiica dvs. are unul sau două dintre simptomele autismului, dar se descurcă bine și este autonomă în majoritatea cazurilor, este puțin probabil ca ea să aibă autism.

Dar dacă observați mai multe probleme, care par a fi predominante în timp și interferează cu capacitatea fiicei dvs. de a funcționa cu succes, ar trebui să vă gândiți să fiți examinați sau evaluați de către o echipă profesionistă de experți în autism.

Care sunt deosebirile dintre băieți și fete

  1. Băieții cu autism tind să aibă domenii foarte repetitive și limitate de joc. Fetele cu autism sunt mai puțin repetitive și au domenii mai largi de joc.
  2. Fetele cu autism au mai multe șanse decât băieții să răspundă la comunicarea non-verbală, cum ar fi urmărirea sau imitarea. Ele sunt, de asemenea, oarecum mai concentrate și mai puțin predispuse la distractori.
  3. În timp ce problemele de comunicare socială ale băieților încep să se observe foarte devreme în viața lor, fetele ar putea să gestioneze cu succes cererile sociale ale copilariei timpurii, dar întâmpină dificultăți pe măsură ce intră în adolescență timpurie.
  4. Potrivit raportului Kennedy Krieger, băieții cu autism pot avea tendința să se angajeze într-un comportament distructiv pentru a câștiga obiecte, în timp ce fetele cu autism ar putea să se angajeze într-un comportament perturbator pentru a atrage atenția.
  5. Fetele cu autism au mai multe șanse ca băieții să sufere de anxietate și / sau de depresie.
  6. Fetele cu autism au interese obsesive care par mai tipice (cum ar fi vedetele TV sau muzica) decât, de exemplu, interesele perseverente ale multor băieți în programe, statistici sau mijloace de transport.

Amintim că autismul este o tulburare neurologică de dezvoltare care afectează comunicarea verbal și non-verbală, interacțiunea social și se caracterizează prin comportament repetitive-obsesiv. În ultimii ani, rata creșterii persoanelor afectate de autism s-a mărit considerabil. În 2016, Organizația Mondială a Sănătății a acordat acestei tulburări statut de epidemie. La moment 1 copil din 68 se naște cu autism în lume.

Acest articol este realizat în cadrul proiectului ”Ajutor pentru copiii cu tulburări din spectrul autist și boli genetice rare” finanțat de către Agenția Cehă pentru Dezvoltare și Cooperare prin AO ADRA Cehia și implementat de AO ADRA Moldova în parteneriat cu AO SOS Autism.

Autor: Olga GUZUN, PR Manager AO SOS Autism

About the author

Related Posts

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.