În Republica Moldova, accesul copiilor cu dizabilități la educație rămâne o provocare semnificativă. În 2021, numărul acestora era de 10.600, reprezentând 1,9% din totalul copiilor. Cu toate că s-au înregistrat progrese în cadrul legislativ și în dezvoltarea serviciilor educaționale incluzive, peste 44% dintre copiii cu dizabilități nu erau integrați în nicio instituție educațională. De asemenea, datele statistice despre acești copii sunt incomplete și neuniforme, ceea ce îngreunează planificarea eficientă a politicilor educaționale.
O problemă majoră identificată este diagnosticarea tardivă a dizabilităților, inclusiv a tulburărilor din spectrul autist (TSA), din cauza lipsei unor metodologii clare și a unei colaborări eficiente între sistemele medical, social și educațional. Această întârziere afectează semnificativ șansele copiilor de a beneficia de intervenții timpurii și de echipamente asistive, esențiale pentru dezvoltarea lor. Totodată, integrarea copiilor cu dizabilități severe în instituțiile de învățământ general este limitată, în lipsa unui suport educațional adecvat și a unei infrastructuri accesibile.
În învățământul vocațional, accesul tinerilor cu dizabilități este și mai redus, din cauza lipsei serviciilor de suport educațional și a programelor adaptate. Lipsa unor mecanisme de finanțare clar definite, precum și a unei abordări intersectoriale eficiente, îngreunează și mai mult procesul de incluziune. Studiul evidențiază necesitatea unor reforme urgente pentru a asigura o educație echitabilă și de calitate, adaptată nevoilor copiilor și tinerilor cu dizabilități.
Leave a Reply