Sunt Părinte

Picture Exchange Communication System (PECS)

PECS (Picture Exchange Communication System) – comunicarea cu ajutorul imaginilor
Este un sistem de comunicare pe baza de imagini dezvoltat de A. Bondy si L. Frost special pentru copiii care nu au dobandit sistemul verbal de comunicare. Un copil care nu vorbeste la varsta de 4, 5 ani are nevoi complexe de comunicare care nu mai pot fi intuite de parinti. Neputand vorbi, copiii au nevoie sa fie ajutati sa comunice iar acest sistem vine in ajutorul comunicarii si limbajului punand la dispozitia copilului imagini care contin lucrurile de care copilulu ar putea avea nevoie: apa, mancare, dulciuri, jucarii, toaleta, “vreau pauza”, “mi-e somn”, “vreau la plimbare”, “ma doare ceva”. Copilul este invatat ce semnifica fiecare imagine si cum sa o foloseasca pentru a primi ceea ce doreste, imaginile devenind astfel “cuvintele” copilului.

Limbajul non-verbal la copilul cu autism

Chiar daca copilul cu autism nu vorbeste el poate invata o multime de lucruri in ceea ce priveste comunicarea si limbajul. Terapia limbajului se refera nu doar la limbajul verbal, ci cuprinde intreaga sfera complexa a comunicarii.
In primul rand trebuie sa se lucreze pentru dezvoltarea limbajului receptiv (intelegerea limbajului), in activitati in care copilul trebuie sa faca anumite lucruri, sa arate, sa dea, sa puna etc.
In acelasi timp este important sa se lucreze pe limbajul gestual, care face parte din componeneta expresiva a limbajului. Gesturile il pot ajuta pe copilul care nu vorbeste sa rezolve multe situatii problematice.
Sunt foarte multe gesturi care ii pot imbunatati copilului comunicarea cu cei din jur si care duc la o scadere apreciabila a frustrarii. 
PECS (Picture Exchange Communication System) este un sistem de comunicare pe baza de imagini dezvoltat de A. Bondy si L. Frost special pentru copiii care nu au dobandit sistemul verbal de comunicare.
Un copil care nu vorbeste la varsta de 4, 5 ani are nevoi complexe de comunicare care nu mai pot fi intuite de parinti. Neputand vorbi, copiii au nevoie sa fie ajutati sa comunice iar acest sistem vine in ajutorul comunicarii si limbajului punand la dispozitia copilului imagini care contin lucrurile de care copilul ar putea avea nevoie: apa, mancare, dulciuri, jucarii, toaleta, “vreau pauza”, “mi-e somn”, “vreau la plimbare”, “ma doare ceva”.
Copilul este invatat ce semnifica fiecare imagine si cum sa o foloseasca pentru a primi ceea ce doreste, imaginile devenind astfel “cuvintele” copilului.

Fazele PECS:

Etapa I. schimbul de imagini – in care copilul invata cum sa faca schimbul si sa “ceara” cu ajutorul unei imagini.
Etapa II. dezvoltarea spontaneitatii – in care se mareste distanta dintre copil si partenerul lui de comunicare.
Etapa III. discriminarea imaginilor
Etapa IV. structura propozitiilor – cand copilul cere folosind o propozitie “Vreau x”.
Etapa V. raspunde la intrebarea “Ce doresti?”
Etapa IV. dezvoltarea limbajului “Eu aud…”Eu vad…”, “Am ceva”, folosirea atributelor, etc.
Dezvoltarea limbajului receptiv, gesturile si PECS-ul se pot lucra simultan cu imitarea verbala si exercitiile de imitare motorie grosiera si fina, educarea respiratiei, mobilitatea aparatului fonoarticulator si dezvoltarea auzului fonematic.

About the author

Related Posts

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.