Sunt Părinte

Logopedia (Terapia tulburarilor de limbaj)

Daca copilului ii este accesibila comunicarea orala dar intampina dificultati in achizitionarea acesteia, este necesara, alaturi de terapia ABA, si terapia logopedica. Aceasta interventie trebuie sa se realizeze timpuriu pentru a evita ulterioarele decalaje ce pot aparea intre varsta cronologica a copilului si varsta limbajului.
Activitatea logopedica cupinde exercitii cu caracter general si exercitii cu caracter specific.
Dintre activitatile cu caracter general amintesc:
Educarea respiratiei si a echilibrului inspir-expir
– gimnastica generala, corporala
– exercitii respiratorii simple
Imbunatatirea miscarii organelor fono-articulatorii
– exercitii speciale pentru muschii obraijlor
– exercitii speciale pentru muschii limbii
– exercitii speciale pentru muschii buzelor
– exercitii speciale pentru muschii maxilarelor
Dezvoltarea muschilor fini ai mainii
Optimizarea coordonarii oculo-motorii in vederea realizarii activitatii de scriere
In ceea ce priveste exercitiile cu caracter specific, acestea variaza in functie de fiecare problema de limbaj in parte si presupun elaborarea unui plan de interventie personalizat si adecvat la particularitatile de dezvoltare ale fiecarui copil .
Conditiile de baza pentru ca un program logopedic sa demareze eficient sunt legate de faptul ca este necesar ca, copilul sa stie sa imite, sa poata sustine contactul vizual si sa poata fi antrenat in activitate pentru scurt timp.
De exemplu, daca avem de-a face cu un sigmatism (adica, copilul nu pronunta corect sunetul „S” ) avem de parcurs urmatorii pasi:
se emite izolat sunetul urmarind asezarea corecta a aparatului fonoarticulator;
se lucreaza sunetul in silabe simple si in silabe repetate;
se lucreaza sunetul alaturi de diftongi;
se lucreaza sunetul, in pozitie initiala, in cuvinte monosilabice;
se lucreaza sunetul, in pozitie initiala, in cuvinte bisilabice;
se lucreaza sunetul, in pozitie initiala, in cuvinte polisilabice;
se lucreaza sunetul, in pozitie mediana, in cuvinte monsilabice;
se lucreaza sunetul, in pozitie mediana, in cuvinte bisilabice;
se lucreaza sunetul, in pozitie mediana, in cuvinte polisilabice;
se lucreaza sunetul, in pozitie, final in cuvinte monosilabice;
se lucreaza sunetul, in pozitie, final in cuvinte bisilabice;
se lucreaza sunetul, in pozitie, final in cuvinte polisilabice;
apoi se lucreaza sunetul in propozitii;
se lucreaza sunetul cu perechea lui sonora (Z)
In cazul in care este vorba de o nedezvoltare a limbajului, la toti pasii prezentati mai sus, se adauga si etapa in care se emit izolat vocalele.
Aceste etape sunt necesare independent de varsta cronologica a copilului.
Tot in cadrul activitatii logopedice se urmareste si dezvoltarea abilitatilor de comunicare orala ale copilului prin activitati de genul
Dezvoltarea vocabularului activ si pasiv, a limbajului impresiv si expresiv:
– formarea unui cuvant nou din ultima silaba (sau sunet) a cuvantului precedent (jocul de tip fazan);
– completarea cuvintelor cu prima silaba rostita de logoped;
– gasire de rime;
– povestiri pe diverse teme;
– invatare de poezii, proverbe, ghicitori;
Este important pentru ca procesul de recuperare sa se realizeze cu succes sa existe o buna colaborare intre logoped-terapeut si parinti. Astfel, interventia logopedica inceputa de logoped trebuie sa fie continuata de terapeutul cu care copilul lucreaza in fiecare zi si apoi sustinuta de parinti acasa.

About the author

Related Posts

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.