despre autism, mama, stiri, Sunt Părinte

Cum pot lucra la abilități cu un copil cu autism în timpul crizei de coronavirus?

Fie că vrem să credem sau nu, ne confruntăm cu o pandemie, iar copilul dvs. va fi în afara școlii și terapiei timp de câteva luni. Pentru copiii noștri cu autism, această schimbare spontană și bruscă este una dificilă.

Încercarea de a explica copilului dvs. de ce nu poate să meargă la școală, centrul de terapie, sau grădiniță atunci când nu este vacanță poate fi complicat și confuz pentru copil. Ceea ce adaugă confuzie este că copilul nu poate să meargă nici în locurile sale preferate din cadrul comunității: teren de joacă, în ospeție la vecini, bunici sau magazin.

În timpul acestei schimbări dramatice, este important să rețineți câteva lucruri.

  1. Copiii noștri resimt mai puternic anxietatea și stresul din jurul său la nivel de receptori, așa că atunci când interacționați cu copilul, este esențial să rămâneți calm și pozitiv.

 

  1. Să fii acasă cu copilul necesită multă răbdare, creativitate, resurse și pozitivitate. Faceți tot ce trebuie ca să rămâneți așa, fie că vă treziți devreme și faceți o plimbare în jurul blocului, beți o ceașcă suplimentară de cafea sau vizionați un serial în timp ce copilul doarme. Mentalitatea dvs și interacțiunile cu copilul vor afecta modul în care copilul se va adapta la această schimbare semnificativă.

 

Este esențial să creăm un program zilnic

”Primul lucru pe care îl recomand cu mare încredere fiecărei familii este să creeze un program zilnic. Există multe programe de eșantion pe care le puteți găsi online pe care le puteți modifica pentru a se potrivi stilului dvs. de viață. Dacă copilul dvs. poate participa la crearea planului zilnic, lăsați-l să contribuie, deoarece părerea sa este valoroasă. Când creați un program, nu programați o activitate mai mult de 45 de minute”, ne sfătuiește Victoria Garștea, medic șef de secție Centrul Medical SOS Autism, coordinator programe.

 

Oferiți o mulțime de pauze motorii senzoriale pentru a face copilul să se miște și deplaseze.

Lucrați la abilități de auto-deservire, precum îmbrăcarea, scăldatul, spălarea dinților, mersul la toaletă, mâncarea etc.

De asemenea, adăugați pauze în care copilul să facă ce vrea. În acest timp, este bine ca copilul dvs. să se implice în comportamente autostimulatoare și să privească un video care îi place. Vă permite atât dvs. cât și copilului dvs. să faceți o pauză unul de la celălalt și să vă relaxați.

Pentru a ajuta tranziția copilului dvs. de la o activitate la alta, puteți utiliza cronometrul de pe telefon.

Folosirea unui cronometru este întotdeauna utilă, deoarece permite copilului să știe când s-a încheiat activitatea. Dați un avertisment verbal chiar înainte de a porni cronometrul. De exemplu, „În două minute, când cronometrul se oprește, vom strînge tot și vom începe să scriem.”

Puteți cânta o melodie atunci când trebuie să strîngeți tot și să vă pregătiți pentru o altă activitate, cum ar fi o melodie „Te-ai jucat, dar faci curat” https://www.youtube.com/watch?v=0gofuYKHgqY

Odată ce ați creat un program, țineți-vă de el! Copiii cu autism le place similitudinea și rutina. Chiar dacă vă plictisiți de programul creat, credeți-ne, copilul dvs nu este. Similitudinea nu numai că va menține copilul calm, dar vă ajută și pe dvs să rămâneți responsabil și structurat.

 

Crearea unui program de ocupație poate fi destul de copleșitoare. Sfatul nostru este să analizați obiectivele din Programul individualizat de intervenție (PII) și / sau programul școlar al copilului dvs și să găsiți fișe de lucru sau activități online pentru a ajuta la menținerea acestor obiective. De asemenea, creeați-vă un obiectiv personal pe care ați dori să-l îndeplinească copilul în următoarele două-trei săptămâni. Indiferent dacă obiectivul este ca copilul dvs. să învețe să-și scrie numele sau să învețe să se îmbrace, veți fi uimit de cât de repede poate învăța în timp ce este acasă.

 

Întrucât există atât de multe activități pe care le-ați putea face acasă, specialiștii AO SOS Autism v-au creat o listă de activități care li s-au părut benefice. Aceste activități sunt împărțite în cinci categorii: senzorial, motor grosier, motor fin, jocuri și abilități de autodeservire. Marele avantaj al acestor activități este că nu trebuie să cumpărați materiale scumpe pentru a le pune în aplicare. Tot ce trebuie să faci este să găsiți obiecte simple în jurul casei dvs.

Singurul plus din distanțarea socială este că legătura socială dintre dvs și copilul dvs va deveni și mai puternică.

 

  1. Joc sensorial

Jocul senzorial este minunat, deoarece încurajează copiii să folosească cinci simțuri: vedere, atingere, gust, miros și auz. Unele idei de activități senzoriale sunt bule de săpun, jocul cu spuma de ras. Puneți spuma de ras pe o masă și puneți copilul să deseneze sau să scrie litere și numere.

Există atât de multe rețete online care explică cum să faceți singur slime, slime de spumă, plastilină din aluat etc. Acum este momentul ideal pentru a face împreună toate acestea și a-ți face copilul să se joace cu el. Umpleți un coș de plastic cu margele de silicon, sau boboase și ascundeți animale mici, dinozauri sau orice îi place copilului dvs și apoi faceți-i copilul să le găsească. Fiecare săptămână schimbați materialele din coș cu hârtie mărunțită, paste, nisip etc.

https://www.youtube.com/watch?v=GHyHkkQQAgQ

 

  1. Activități motorii grosiere

Activitățile motorii grosiere se concentrează pe consolidarea scheletului copilului dvs. în timp ce lucrați la coordonarea picioarelor și a brațelor și dezvoltarea mușchilor.

Puteți organiza curse cu obstacole în interior sau în exterior. Într- o cursă cu obstacole puteți include ca copilul să umble pe o scândură îngustă (lucrăm la echilibru), să arunce o minge într-un coș (funcționează la coordonarea ochi-mână) și să meargă pe sub o frânghie. Faceți pauze fizice, punînd copilul să sară ca o broască, târâie ca un crab, alerge și prăbușească în perne.

https://www.youtube.com/watch?v=l-eSBxV13PA

https://www.youtube.com/watch?v=NvDW041U238

 

Cereți copilului să vă ajute cu treburile casnice precum mișcarea scaunelor sau ducerea unui coș de rufe. Acestea sunt modalități excelente de a-ți ajuta copilul să-și îndeplinească nevoile senzoriale.

 

  1. Abilități motrice fine sunt importante, deoarece ajută la scriere și la auto-deservire. Unele activități distractive sunt să cautați o rețetă Play-Doh pe Internet, să o faceți cu copilul, apoi să vă jucați cu ea. Puteți lucra la întărirea degetelor și a mâinilor prin rotirea aluatului în bile minuscule sau făcând animale ca șerpi. Ascundeți obiecte precum mărgele mici sau monede în Play-Doh și puneți copilul să le găsească.

https://www.youtube.com/watch?v=IIXTWCOrQBg

https://www.youtube.com/watch?v=LdrUNbyrbRA

https://www.youtube.com/watch?v=BzQ3rhMFEK0

https://www.youtube.com/watch?v=sxeCDre415c

O altă activitate simplă implică doar autocolante și hârtie. Așezați la întâmplare puncte peste tot pe hârtie cu un stilou sau un marker. Puneți-vă copilului să pună autocolante (alegeți personaje sau obiecte preferate) deasupra punctelor. Faceți-o educativă făcând punctele în forme, litere și numere și puneți-vă copilul să pună autocolantele pe puncte pentru a crea forma, litera și / sau numărul.

  1. Jocuri

Dna Victoria Garștea ne asigură că jocurile învață conceptul de așteptare a rândului și urmărirea regulilor. Acum este momentul perfect pentru a preda jocul într-un cadru 1: 1. Când copilul dvs se va întoarce la grădiniță, sau la școală, el va avea abilitățile de bază pentru a juca jocuri cu semenii. Când predații conceptul de așteptare a rândului, începeți cu jocuri care au reguli simple ca „rândul meu / rândul tău”. Puteți începe prin a face puzzle-uri, punând piese de puzzle pe rând.

Jocul de-a prinselea este la fel un joc bun de a învăța așteptarea rândului și este un joc pe care se bazeză aproape toate activitățile de la terenul de joacă. Faceți-vă copilul să meargă sau să alerge după dvs și solicitați-l să vă atingă, apoi să se întoarcă și să meargă sau să alerge cu dvs după el. Continuați să faceți asta înainte și înapoi până când măriți distanța și viteza.

  1. Aptitudini de auto-deservire

Abilitățile de auto-deservire sunt esențiale deoarece nu numai că ajută copilul să devină mai independent, dar ajută la dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor. În fiecare săptămână puteți decide cu privire la una sau două abilități de auto-deservire pe care doriți să le lucreze copilul. După ce alegeți, va fi esențial să descompuneti abilitatea de auto-deservire pas cu pas și să o învățați în pași mici secvențiali și apoi să legați pașii împreună.

https://www.youtube.com/watch?v=kMGxWE9N4JU

https://www.youtube.com/watch?v=QDH-9X5KWKo&list=TLPQMTAwNDIwMjDv1FW9EAwn7Q&index=4

 

”De exemplu, dacă doriți să învățați copilul cum să se îmbrace independent, începeți de la cum să îmbrăcați tricoul în mod independent. Odată ce copilul dvs. își poate îmbrăca tricoul în mod independent, învățați-l cum să-și pună pantalonii. În continuare, vă îmbrăcați șosetele, dar copilul va pune independent pantalonii și tricoul. Continuați să faceți această procedură până când copilul dvs. se poate îmbrăca singur” ne relatează Victoria.

 

Unele abilități suplimentare de auto-deservire sunt spălarea mâinilor, spălarea dinților, legarea șireturilor, deschiderea și închiderea unei cutii pentru prânz și / sau rucsac.

Acum este momentul să ne schimbăm gândirea și să ne axăm pe lucruri pozitive care vor ieși din această pauză neașteptată. Acesta este un moment pentru dvs să vă conectați cu copilul social, precum și să-i învățați abilitățile de viață care îl vor pregăti pentru viitor.

Dacă copilul dvs. Nu vrea să facă o activitate, continuați și căutați ceva care îi place copilului. Alegând activitățile pe care le preferă copilul, el / ea va rămâne concentrat pe acea activitate, precum și va consolidarea conexiunea socială cu dvs. Scopul final al acestei pauze este de a crea conexiuni sociale memorabile cu copilul în timp ce învățați și vă distrați împreună.

 

Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului ”Ajutor pentru copiii cu autism (TSA) și boli genetice rare din Moldova” finanțat de Agenția Cehă de Dezvoltare și Cooperare și implementat de Adra Republica Cehă și ADRA Moldova în parteneriat cu AO SOS Autism.

Autor: Olga Guzun, director Centrul Social SOS Autism

About the author

Related Posts

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.